معادن و جادهها تیر خلاص به زیستگاه یوزپلنگ هستند
رییس انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: معادن و جادهها تیر خلاص به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و عامل کاهش تعداد آن هستند.
مرتضی اسلامی درهمایش حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که در مرکزهمایشهای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یوزپلنگ آسیایی سومین گربه سان نادر دنیا پس از پلنگ آمور و سیاه گوش است، افزود: تخریب زیستگاهها و شکار مهمترین عامل کاهش تعداد این گونه در معرض خطر انقراض است.
وی ادامه داد: در دهه 70 بر اساس آمارهای رسمی حداقل دو یوزپلنگ آسیایی توسط انسان از پا درآمدهاند که آمارهای غیررسمی بسیار بیش از این تعداد است. همچنین در طی دهه 80، 24 یوز و در دو سال اول دهه 90 نیز پنج یوز توسط انسانها کشته شدهاند که نشان میدهد آمارنابودی یوزپلنگ آسیایی بسیارنگران کننده است.
اسلامی اظهار کرد: همچنین تولید مثل این گونه در معرض خطر انقراض وضعیت بسیار بدی دارد به گونهای که در دهه 80 با بررسیهای بسیار سالانه سه زایمان ثبت میشد، اما از سال 90 تنها یک زایمان یوزپلنگ ثبت شده است.
وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر زیستگاههای یوزپلنگ آسیایی به شکلی گسترده تخریب شده است، افزود: چرای بی رویه دام و جاده کشی و معدن کاوی از عوامل بسیار مهمی هستند که در این زمینه نقش دارند.
رییس انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: جاده بافق که از وسط منطقه حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی عبور کرد تا همین الان که به بهره برداری نرسیده است کمریوز را شکسته و اکنون در منطقهای که در گذشته دستههای پنج تایی یوز مشاهده میشد طی شش ماه فقط یک پلنگ را رصد کردهایم.
تعداد محیط بانان در مناطق حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی 32 برابر کمتر از استاندارد جهانی است
اسلامی با بیان اینکه تعداد محیط بانان در مناطق حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی 32 برابر کمتر از استاندارد جهانی است، افزود: طبق استاندارد جهانی باید هر2000 هکتار عرصه خشکی و 1000 هکتار عرصه تالابی توسط یک محیط بان حفاظت شود؛ اما در ایران هر 64 هزار هکتار عرصه زیستگاه یوزپلنگ آسیایی تنها یک محیط بان دارد.
به گفته وی بهترین وضعیت را مناطق حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی خراسان شمالی با هر 12 هزار هکتار یک محیط بان دارا بوده و بدترین وضعیت را کرمان با 271 هزار هکتار یک محیط بان، دارد.
وی در پایان با اشاره به وضعیت نابسامان محیط بانان در مناطق حفاظت شده یوزپلنگ آسیایی، اظهارکرد: متاسفانه بیش از یک سوم محیط بانان این مناطق قراردادی هستند که دلیل قراردادی بودن آنها نداشتن دیپلم و برخی مشکلات اداری اعلام میشود در صورتی که این افراد بیش از هر کس دیگری بیابانها را شناخته و میتوانند در حفاظت از این حیوانات عمل کنند.
این وبلاگ توسط اینجانب محمد بیدگلی مدیریت می شود.هدف از راه اندازی این وبلاگ معرفی شکارچیان ورامین-مناطق جغرافیایی مخصوص شکار ورامین- مشخصات گونه های مختلف پرندگان اطلاعاتی مختصر در خصوص تفنگهای شکاری از قبیل گلوله زنی- ساچمه زنی... ممنوعیت هاو محدودیت های شکار -اطلاعاتی در خصوص مسائل کلی محیط زیست ایران-تاکسیدرمی پرندگان و مطالب و مسائل مرتبط با پرندگان و حیوانات و...دراینجا لازم می دانم از آقای عباس محور که در طراحی و ثبت اطلاعات این وبلاگ زحمات بسیار زیادی را کشیده اند کمال تشکر را داشته باشم. باشد روزی که بتوانم زحمات نامبرده را جبران نمایم.